Vanliga frågor och svar

Hur blir detta bättre för mig?

 I vår webbtjänst får du möjlighet att se lediga platser, hantera betalning och ändra registreringsnummer kopplat till dina parkeringsavtal. Du slipper dessutom att hålla ordning på ett fysiskt kort att ha i bilen. Det tycker vi blir enklare, både för oss och för dig.

Vad innebär digitala tillstånd?

Det innebär att det fysiska tillståndet som tidigare har suttit i din vindruta för att visa din behörighet inte längre behövs. Istället kontrolleras din behörighet till parkeringsplatsen genom att parkeringsvakten scannar ditt registreringsnummer och automatiskt får den informationen från vårt digitala system.

Vilka betalningsalternativ kommer att erbjudas?

Du kan välja att få fakturor digitalt i pdf-format eller som e-faktura via din internetbank. Det går även fortsatt bra att få en fysisk faktura hemskickad om du hellre vill ha det.

Kommer EasyPark att försvinna?

Nej, detta påverkar inte möjligheten att använda EasyPark för korttidsparkering, boendeparkering eller periodbiljett på de anläggningar och områden som tillåter detta.

Hur får jag mer information?

Inför uppstart av den nya tjänsten kommer vi att löpande lägga ut information på vår webbplats. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss via e-post på info@gavleparkering.se.

Jag har blivit automatiskt utloggad från webbtjänsten, varför?

Om du loggat in i vår webbtjänst och inte aktivt gör någonting, det vill säga byter sida eller sparar någon uppgift,  stängs din session efter 30 minuter. Då loggas du automatiskt ut och behöver logga in igen.


För personaltillstånd

Jag har ett tillstånd som har en löpande giltighetstid, vad behöver jag göra?

Vi kommer att lägga upp alla aktiva tillstånd som digitala tillstånd. Du kan se ditt tillstånd under ”Mina Sidor”.

Hur länge kommer vi att kunna använda Ankarets beställningsformulär?

För nya ansökningar under 2019 hänvisar vi till den nya webbtjänsten. Ankarets beställningsformulär är inte längre aktivt.

För mig som har personaltillstånd, kommer EasyPark-betalning att förvinna?

Nej, på de platser där det idag krävs betalning vid varje enskilt parkeringstillfälle kommer EasyPark fortfarande att användas.

Om jag har EasyPark behöver jag då anmäla mig i systemet?

Ja, du behöver registrera dig i systemet och betalar sedan för den tid du parkerar med EasyPark-appen.

Om jag inte har BankID, hur gör jag då?

Om du inte har ett BankID så har du möjlighet att ansöka om det i din internetbank.

Om du inte har möjlighet att använda ett BankID behöver du kontakta Kundservice för att få hjälp med din parkering.

Vilka betalalternativ kommer att erbjudas?

Du kan välja att få fakturor digitalt i PDF-format eller så kan du via din internetbank anmäla att du vill ha e-faktura från Gävle Parkeringsservice. Det går även fortsatt bra att få en fysisk faktura hemskickad om du hellre vill ha det.

I samband med lansering av den nya webbtjänsten gör vi några ändringar som påverkar betalrutiner:

Vi går över till fakturering och betalning i förskott. Det innebär att du kommer att få en faktura som ska betalas innan nästkommande period startar. Exempel: parkeringsperiod mars innebär att faktura skickas ut i början på februari och ska betalas senast sista februari.

Vi går över till månadsvis betalning. Tidigare har du kunnat välja olika betalningsperioder, från nu kommer fakturering och betalning ske månadsvis.

Vi har även bytt till ett nytt Plusgiro-konto. Det nya numret är 479 44 01-2.

Använd e-faktura för smidigare betalning. Om du är trött på att skriva in långa OCR-nummer eller meddelanden kan du anmäla e-faktura i din internetbank.


 

För verksamhetsansvariga 

Jag har flera förskolor, några har tillstånd som är giltiga till 2019-12-31 och några har tillstånd som är giltiga till 2019-07-31. Varför har de olika giltighetstid?

Vi inför vår nya webbtjänst i flera steg. För att kunna ge er en så bra service som möjligt vill vi ta några verksamheter i taget. 

Hur gör vi vid sammanslagningar av förskolor, då pedagogerna arbetar på andra förskolor än sin ordinarie?

Ditt tillstånd för din ordinarie plats gäller och vi informerar som vanligt vår övervakningsavdelning om sammanslagningen. Det är därför viktigt att verksamheten meddelar vår kundservice när det är sammanslagning.

Hur vet jag som verksamhetschef att de som ansöker är behöriga att parkera vid vår verksamhet? Jag vill inte att andra än de som är anställda ska parkera vid vår verksamhet.

För att kunna boka en plats i portalen krävs en giltig kod. För anställda inom Gävle kommun kommer detta vara användar-id. I våra avtalsvillkor för personaltillstånd kommer vi skriva in att tillståndet endast är giltigt om personen i fråga har sin arbetsplats på det ställe som denne har ansökt om parkeringstillstånd på. Vid missbruk kommer tillståndet spärras och personen i fråga får en kontrollavgift. 

För att säkerställa att den som ansöker har sin arbetsplats på det område där hen ansökt om parkeringstillstånd, kommer vi inledningsvis att granska varje avtal innan det godkänns. Vid uppenbara fel kommer ansökan att avslås. Gävle Parkeringsservice kan på beställning från verksamhetschef regelbundet ta ut en lista på samtliga registreringsnummer med för- och efternamn på de som har aktiva tillstånd på fastigheten.

Om du som verksamhetschef misstänker missbruk är du välkommen att kontakta vår Kundservice. 

Hur gör vi med vikarier?

Om en vikarie har ett användar-id hos Gävle kommun kan den själv boka sin plats i portalen. Om en vikarie arbetar en kortare tid och inte har ett användar-id finns det möjlighet att beställa tillfälliga tillstånd hos vår kundservice. Dessa tillstånd får vara giltiga max 2 veckor och kostar 10 kronor per tillstånd. Minsta tillåtna beställning är 10 tillstånd. 

Hur gör vi med den personal som arbetar på flera olika verksamheter?

Vi ber dig att kontakta vår kundservice för att få tillstånd för personal som behöver personaltillstånd på flera olika parkeringsplatser.

Sidan uppdaterades senast 21 maj 2019