Vikarier och ambulerande personal

FAQ Ambulerande tillstånd

Varför digitalt?

Digitaliseringen är inte bara smidig, den är också miljövänlig. Vi vill vara 100% digitala och därför behövs inga fler pappersblanketter, vilket också minskar långa handläggningstider. Vi är mån om dig som kund, därför ändrar vi våra rutiner. Via vår portal, där du kan logga in på Mina sidor, kan du se samt hantera dina avtal och parkeringstillstånd. Det är viktigt för oss att du som kund har tillgång till dina avtal samt möjlighet att hantera dina personuppgifter.


Jag tycker att det är svårt att ansöka om parkeringstillstånd – kan jag få hjälp?

Ja. På vår webbsida finns en lathund som steg för steg guidar dig genom ansökan om parkeringstillstånd. På webbsidan finns också en lista över berörda objekt som Gävle Parkeringsservice övervakar. Vår kundservice nås på telefonnummer 026-17 82 80 och finns till hands om du behöver guidning genom hela ansökningsprocessen. 

Jag har inget mobilt BankID. Kan jag ansöka om parkeringstillstånd ändå?

Ja, du kan ansöka via vår digitala blankett Ansökan om tillstånd för ambulerande personal, som finns tillgänglig för dig att ladda ner på vår webbsida. Handläggningstiden för pappersblankett är cirka 2 arbetsdagar, därför kan den digitala ansökningsblanketten vara att föredra.
Ansökningsblanketten kan du ladda ner här.  

Jag har ett parkeringstillstånd men jag har bytt bil. Hur gör jag för att ändra registreringsnummer i mitt avtal?

Du ändrar enkelt registreringsnummer genom att logga in på Mina sidor via vår portal https://portal.gavleparkering.se/app/login 

Används inga pappersark eller lappar i vindrutan? Hur vet jag att mitt parkeringstillstånd är giltigt?

Parkeringstillståndet kontrolleras digitalt av parkeringsvakterna mot en databas. Därför får du ingen dekal, papperslapp eller tillståndsbevis att placera i vindrutan. Ditt ambulerande tillstånd sägs upp automatiskt när din anställning förändras eller avslutas.

Vem kan ansöka om ett ambulerande tillstånd?

Du som har en anställningsform som vikarie eller ambulerande personal kan ansöka om ett ambulerande personaltillstånd. Tillståndet kostar 300kr/mån på avgiftsbelagd zon och 400kr/mån på Vasaskolans område. Du som arbetar inom en avgiftsfri zon debiteras ej för tillståndet. Observera att avgiftszonerna kan ändras/uppdateras och du som kund har ett eget ansvar att ansöka om ett nytt tillstånd i det fall att ditt tillstånd berörs av detta. 

Vilket personaltillstånd ska jag ansöka om ifall jag arbetar på flera olika skolor?

Arbetar du på förskolor eller skolområden som ligger i en avgiftsfri zon behöver du endast ansöka om ett ambulerande personaltillstånd. Om du arbetar i både avgiftsfri och avgiftsbelagd zon behöver du ansöka om ett tillstånd på avgiftsbelagd zon för att inte riskera kontrollavgift.

Jag jobbar som vikarie endast några dagar i veckan, måste jag betala fullt pris för mitt personaltillstånd?

Vi arbetar efter Gävle kommuns parkeringspolicy och dess strategiska mål. Enligt Gävle kommuns resepolicy ska kommunkoncernen generellt vara restriktiv mot gratis bilparkeringsplatser. Riktlinjen är att samtliga bilparkeringsplatser vid kommunala arbetsplatser ska vara avgiftsreglerade i områden där kringliggande parkeringar har avgifter. Detta innebär att skolor belägna i anslutning till centrum och betalzonerna för parkering, ska ha avgiftsbelagd personalparkering.

 

Gävle kommuns parkeringspolicy: http://www.gavleparkering.se/sidfiler/178/Parkeringspolicy%202014.pdf

Gävle kommuns resepolicy:
http://old.gavle.se/PageFiles/5055/Resepolicy%20f%C3%B6r%20G%C3%A4vle%20kommunkoncern.pdf

Sidan uppdaterades senast 27 oktober 2020