Vanliga frågor om Parkster

Parkster är kostnadsneutralt att använda. När du betalar via appen och har valt en av de kostnadsneutrala betalmetoderna så betalar du inte mer än själva parkeringstaxan.

Betalningsalternativ

Du byter enkelt betalsätt via ”Mina sidor” och kan då välja mellan faktura, e-faktura och kortdebitering. När du kopplar ditt kort till ”Mina sidor” så sker en reservation på en krona. 

När du startar din parkering via appen och har valt e-faktura eller kortdebitering betalar du inget annat än den aktuella parkeringstaxan. På pappersfakturan tillkommer en avgift på 29 kronor grund av att pappersfaktura kostar i hantering, material och porto.

Om du inte vill eller har möjlighet att ladda ner appen går det bra att betala via sms, talsvar eller i någon av våra 118 parkeringsautomater.

Mer information om hur du betalar via talsvar och sms hittar du här: sms och talsvar.

På grund av konsumentkreditlagen (2010:1846) kan personer under 18 år inte skapa ett konto hos Parkster.

Så vet parkeringsvakten att du har betalat.

När parkeringsvakten inte ser någon biljett i framrutan så görs en sökning på ditt registreringsnummer. Parkeringsvakten får då upp din digitala biljett. Därför är det viktigt att du anger rätt registreringsnummer i appen när du startar din parkering. Har du en personlig skylt så skriver du in den och inte ordinarie registreringsnummer.

Varför har jag inte blivit debiterad?

För att undvika onödiga fakturaavgifter så är minibeloppet 25 kronor, och det innebär att är dina avgifter lägre än detta så skjuts faktureringen upp i högst tre månader. Som ny kund blir du dock alltid fakturerad nästa gång den 16:e infaller oavsett belopp, om du inte väljer ett annat betalsätt i appen innan du parkerar via Parkster för första gången.

Varför debiteras inte mitt kort?

Kolla så att kortet är öppet för internetköp samt anslutet till Parkster, detta gör du via Mina sidor.  Skulle det inte lösa problemet så kan du höra av dig till din bank för att få hjälp.

Se också över så att det finns pengar på kontot den 17:e.


Enkelt att hitta parkering

Genom att använda funktionen ”Nära dig” som finns i appen, ser du enkelt vilka parkeringar som finns i din närhet. Parkeringarna är utplacerade på en karta och under kartan ser du adressen till respektive parkering.

Förutom var du kan parkera hittar du också information om parkeringstider, taxa, zonkod och allt du behöver veta om den valda parkeringsplatsen.

Starta din parkering

När du ska starta din parkering via appen så gör du det genom att ange en zonkodkod eller använda funktionen ”Nära dig”.

Områdeskoden hittar du i kartan under ”Nära dig” eller på en skylt i anslutning till parkeringsplatsen. Har du parkerat på samma adress tidigare finns parkeringsplatsen sparad i appen som snabbval.

När du kontrollerat att din plats stämmer överens med informationen i appen startar du din parkering genom funktionen ”Välj bil och parkera”.

Välj parkeringstid via tidslinjen eller klockan. Därefter väljer du bil och startar parkeringen.

Vill du avsluta din betalning? 

När du startar din parkering så väljer du en stopptid, du kan själv ändra denna stopptid och avsluta parkeringen tidigare. Du klickar bara på ”Avsluta parkering” i appen när du återvänder till din bil.

Har du betalat via sms så smsar du ”Avsluta” till samma nummer du använde för att starta parkeringen

Du kan också förlänga parkeringstiden 

Precis som du kan avsluta parkeringen kan du också förlänga parkeringstiden om du behöver det. Under ”Biljetter” i appen hittar du sina aktiva parkeringar och biljetter. Där justerar du enkelt stopptiden.

Betala för flera bilar samtidigt? 

Om du skulle behöva starta en parkering för fler bilar än din egen går du in i menyn och klickar på ”Bilar” i appen. Här kan du lägga in en ny bil och startar parkeringen precis som med den du just parkerade.

Du hanterar båda parkeringarna under ”Biljetter”. Där hittar du dina pågående parkeringar.

 

Sidan uppdaterades senast 13 februari 2020