
Betalning
Du betalar parkeringsavgifterna med betalkort i parkeringsautomat eller med mobilbetallösning. I dagsläget kan du använda både vår egna app Gävle P eller Parkster, för att betala parkeringsavgifter här i Gävle. Du laddar ned Gävle P och Parkster på AppStore eller Google Play.
Parkeringsautomater med två zoner
I några av våra parkeringsautomater kan du välja mellan två olika zoner att betala för. Du ”väcker” parkeringsautomaterna på samma sätt som vanligt, genom att trycka på den gröna knappen, föra in ditt betalkort eller peka på skärmen. Därefter väljer du vilken zon du vill betala för (valen ligger i nederkanten på skärmen, ett val till höger och ett vill vänster.) Sedan är det bara att följa instruktionerna.
Parkera med Parkster
Tjänsten är kostnadsneutral, det vill säga att inga extra kostnader tillkommer utöver den aktuella parkeringstaxan.
Med den kostnadsfria Parkster-appen köper du parkeringsbiljetter direkt med din Smartphone. Ladda enkelt ner appen, skapa ett konto och vips så hör jakten på parkeringsautomater till historien. Dessutom kan du när som helst avsluta eller förlänga din parkering. Betala bara för den exakta tiden du står parkerad, och spara på så sätt en slant
Hur fungerar det?
När du laddat ner parksterappen i din smartphone och skapat ett konto är det bara att köra igång. Parkera bilen, köp den digitala parkeringsbiljetten och betala via faktura varje månad. Så enkelt är det att parkera med Parkster.
I appen kan du se parkeringsplatser där du befinner dig eller på resmålet. Ange bara var du parkerar och hur länge du behöver parkera. Har dina planer ändrat sig kan du andas ut och bara förlänga eller avbryta parkeringstiden när som helst.
Om du inte vill eller har möjlighet att parkera med appen går det bra att använda Parksters talsvar eller SMS-tjänst. Instruktion för hur du går till väga samt hur du parkerar med appen finns i följande pdf.
På grund av konsumentkreditlagen (2010:1846) kan personer under 18 år inte skapa ett konto hos Parkster.
Talsvar
Med talsvarstjänsten startar och avslutar du din parkering med ett telefonsamtal.
Ring 010-199 26 16. Följ anvisningarna i talsvarstjänsten.
Stoppa eller förläng parkeringstiden efter behov genom att ringa 010-199 26 16 och följa anvisningarna.
15 minuter innan parkeringstiden håller på att gå ut får du ett sms som informerar om just detta.
SMS
Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.
Skicka zonkod, registreringsnummer och personnummer till 0707-13 14 15. Exempel: 12345 ABC123 7106061325För att din sms-parkering ska vara giltig behöver du försäkra dig om att du har fått ett svarskvitto till din mobil. Nästa gång behöver du inte skicka ditt personnummer, det behöver vi bara vid din första parkering. Från din andra parkering behöver vi bara zonkod och registreringsnummer.
Betala i slutet av månaden. Alla dina parkeringar samlas på en faktura.
Betalning
Parkeringsavgifterna debiteras en gång i månaden via vald betalmetod. Pappersfaktura, e-postfaktura eller kort
Hur vet parkeringsvakten att jag har betalat min parkering?
När parkeringsvakten inte ser någon biljett i framrutan så görs en sökning på ditt registreringsnummer. Parkeringsvakten får då upp din digitala biljett. Därför är det viktigt att du anger rätt registreringsnummer i appen när du startar din parkering. Har du en personlig skylt så skriver du in den och inte ordinarie registreringsnummer.
Parkera med Gävle P
Med vår egen parkeringsapp, Gävle P, köper du parkeringsbiljetter direkt med din smartphone. Allt du behöver göra är att ladda ned appen och skapa ett konto.
I appen kan du enkelt avsluta och förlänga din parkering – betala bara för den exakta tiden du står parkerad.
Tjänsten är kostnadsneutral, det vill säga att inga extra kostnader tillkommer utöver den aktuella parkeringstaxan.