Gävle P

Förlängd kredittid och manuell påminnelse i Gävle P-appen

I samband med misslyckade debiteringar när kund inte har ersatt ett utgånget eller spärrat betalkort har kredittiden i Gävle P blivit förlängd, detta på grund utav ett tekniskt fel. Det har lett till att den automatiska avstängningen som ska uppmärksamma kunderna på förfallna skulder har hävts, för vissa kunder flera gånger om.

Vi har nu granskat de aktuella skulderna och gör en manuell påminnelse för att hjälpa kunderna att göra rätt för sig. Ytterligare påminnelser eller flytt av skuld till alternativ betaltjänst, eller inkassobolag, kan bli aktuellt om betalning uteblir.

Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan ha orsakat och uppskattar ert samarbete.

Vad är det för SMS jag har fått om misslyckad betalning?

Har du fått ett SMS med Gävle P som avsändare? Det kommer ifrån oss och skickas ut för att betalsystemet i Gävle P inte kunde genomföra debiteringen för den senaste 30-dagarsperioden.

När man betalar sin parkering lägger Gävle P ihop kostnaderna för dina parkeringsköp under en 30 dagars-period och gör sedan en debitering på det totala beloppet.

Hur gör jag för att betala min förfallna skuld?

Den vanligaste orsaken till en misslyckad debitering är att ett utgånget eller spärrat bankkort inte har ersatts med ett nytt bankkort, vilket gör att den automatiska debiteringen för dina parkeringar misslyckas och därmed blir du avstängd från att fortsätta använda Gävle P tills dess att betalningen är reglerad.

Såhär gör du för att betala dina misslyckade debiteringar:

  1. Öppna Gävle P och gå till Inställningar.
  2. Gå till Betalsätt och kontrollera vilket kort som är sparat.
  3. Om det sparade kortet är ogiltigt, klicka på dom tre punkterna bakom kortet och redigera det genom att fylla i ditt nya bankkorts uppgifter (observera att ditt nya kort måste vara öppet för internetköp).
  4. Gå till fliken Biljetter och sedan Kvitton.
  5. Kontrollera om du har obetalda fakturor.
  6. Öppna förfallen faktura och tryck på Betala nu.

När du har betalat de förfallna fakturorna kan du använda Gävle P för att starta en ny parkering omgående igen.

Jag har lagt till ett nytt betalkort men det gamla kortet ligger kvar på förfallna skulden

Att addera ett ytterligare betalkort betyder inte att man ersätter det gamla betalkortet för att kunna betala sin förfallna skuld. Genom att lägga till aktuellt betalkort på en förfallen skuld gör du på följande sätt:

  1. Öppna Gävle P och gå till Inställningar. Gå till Betalsätt och kontrollera vilket kort som är sparat.
  2. Om det sparade kortet är ogiltigt, klicka på Lägg till betalsätt och ersätt kortet.
  3. Gå till fliken Biljetter och sedan Kvitton.
  4. Kontrollera om du har obetalda fakturor.
  5. Öppna förfallen faktura och tryck på Betala nu

Betalkort och 30 dagars kredit

Betalning av parkeringsköp i Gävle P görs månadsvis i efterskott via betalkort Visa eller Mastercard. Du är skyldig att ha kortet öppet för internetköp och ett tillräckligt saldo vid datum för debitering enligt dom allmänna villkoren:
3.2.2 Det är Användarens eget ansvar att alltid ha minst ett giltigt kort anslutet till appen som är öppet för internetköp och att det finns tillräcklig mängd pengar för debitering i enlighet med Avtalet.”
Datum för nästkommande debitering kan du se genom att gå till fliken Biljetter, och sedan Kvitton.

Kan inte debiteringen genomföras så kommer en påminnelse att gå ut och fler försök att debitera kortet kommer att ske automatiskt.
Gävle P spärras för nya parkeringsköp tills dess att skulden är reglerad. Hörsammas inte påminnelserna kan eventuella krav- och inkassokostnader tillkomma. För mer information se punkten 3 Pris och betalning i Gävle P:s allmänna villkor.

Allmänna villkor för Gävle P

Dessa allmänna villkor utgör ett avtal (”Avtalet”) mellan dig som användare (även ”Du” eller ”Användaren”) och Gävle Parkeringsservice AB, org. nr 556982-0557, (även ”Vi” eller ”GPAB”) gällande användning av mobilappen Gävle P (även ”Appen” eller ”vår app”). Du godkänner och accepterar att bli bunden av Avtalet genom användande av Gävle P och/eller genom uttryckligt samtycke vid registrering av ett användarkonto hos GPAB.

Det är viktigt att Du läser hela Avtalet och förstår innehållet. Det finns emellertid några viktiga saker Vi vill betona särskilt inledningsvis:

Gällande personuppgifter och GDPR

GPABs villkor gällande personuppgifter hittar du i punkt 7 i Avtalet (“Behandling av personuppgifter”). Information om behandling av våra Användares personuppgifter finns även i GPABs vid var tid gällande integritetspolicy publicerad på webbplatsen https://gavleparkering.se/integritetspolicy/

Olika parkeringstjänster i Gävle

Tack för att Du använder Gävle P för att betala dina parkeringsavgifter. Gävle P tillhandahålls av GPAB och är ett av flera olika sätt att betala din parkering på de parkeringar som ingår i GPAB*.* De andra sätten finns annonserade på https://gavleparkering.se och ansvaras för av kontrakterade underleverantörer enligt separata avtal hos dem.

OBSERVERA att det finns andra tjänster än GPABs tjänster att betala för parkering i Gävle med, var noga med att läsa skyltarna på den parkering du parkerar på vilka villkor som gäller.

Kostnader och betalning

Med Gävle P får du tillstånd att parkera och betala för parkering via din mobil utan någon extra parkeringskostnad. När Du använder vår App betalar Du enbart ordinarie parkeringsavgift förutom eventuella mobiltrafik- eller SMS-avgifter som kan tillkomma beroende på ditt mobilabonnemang. Vi förbehåller oss rätten att debitera ytterligare kostnader för våra företagstjänster och fakturaavgift.

Det kostar inget att skapa och inneha ett användarkonto.

Betalkort och 30 dagars kredit

Betalning av parkeringsavgifter i Appen görs månadsvis i efterskott via betalkort Visa eller Mastercard och du är skyldig att ha kortet öppet för internetköp med tillräckligt med pengar vid dragningstillfället. Kan inte dragning göras kommer påminnelse gå ut och fler dragningsförsök att göras automatiskt. Appen spärras till dess att skulden är reglerad. Hörsammas inte påminnelserna kan eventuella krav- och inkassokostnader tillkomma. För mer information se punkten 3 Pris och betalning.

Ditt ansvar

När Du använder GPABs Tjänster för att betala parkeringsavgifter är det ditt ansvar att Du påbörjar din parkering på rätt parkeringsanläggning. Appen föreslår endast en parkering baserat på ungefär var du befinner dig – det fråntar inte dig ansvaret att kontrollera att det är korrekt. Har Du valt en annan parkeringsanläggning i Appen än där ditt fordon är parkerat riskerar Du att få parkeringsanmärkning eller kontrollavgift. Det är också ditt ansvar att välja att påbörja en parkering för rätt fordon.

Definitioner

Med ”App” avses den eller de smartphone-applikationer som GPAB tillhandahåller. Med ”Parkeringsupplåtare” avses fastighetsägare eller parkeringsupplåtare som GPAB från tid till annan har avtal med som möjliggör erbjudande av Appen till användare. Med ”Vår hemsida” eller ”Vår webbplats” avses www.gavleparkering.se eller sådan annan domän som Vi meddelar Användaren.

1 Allmänt

1.1 Vem kan ingå Avtal

Privatpersoner över 18 år och juridiska personer kan bli Användare och därmed ingå detta Avtal.

1.2 Användarkonto

1.2.1 Det är kostnadsfritt att skapa och inneha ett användarkonto hos GPAB.
1.2.2 Du ansvarar för att hålla personliga uppgifter kopplade till ditt användarkonto korrekta och uppdaterade.
1.2.3 App-användare: Vår primära kontaktväg till dig är ditt mobilnummer, därför är det viktigt att Du registrerar ditt användarkonto på ditt eget mobilabbonnemang. E-postadress krävs av vår betaltjänst Nets men är för övrigt frivilligt om du t.ex. vill ha kvittosammanställning mailad till dig. Om inte GPAB informerats om byte av e-postadress kommer GPAB utgå från att den tidigare anmälda adressen gäller.

1.3 Kreditupplysning

GPAB kan i vissa fall komma att genomföra en kreditvärdering av dig som Användare, innebärande även kreditupplysning från externa kreditupplysningsföretag. Dokumentation i form av kopia på kreditupplysningen kommer att skickas till dig. Vi förbehåller oss rätten att neka dig kredit, varvid Du inte kan använda Appen.

1.4 Parkeringsplatser

Appen kan bara användas vid de parkeringsanläggningar som vid var tid omfattas av avtal mellan GPAB och en Parkeringsupplåtare, alternativt mellan GPAB och tredje part som i sin tur har avtal med en Parkeringsupplåtare. De parkeringsanläggningar som detta innefattar framgår av skyltning vid berörda parkeringsanläggningar och i vår App.

1.5 Parkeringsvillkor, parkeringsanmärkning m.m.

1.5.1 Användaren är ensamt ansvarig gentemot aktuell Parkeringsupplåtare för erläggande av parkeringsavgifter och för iakttagande av de parkeringsvillkor som Parkeringsupplåtare har för det område där parkering sker eller som i övrigt avtalats mellan Användaren och aktuell Parkeringsupplåtare.

1.5.2 Om Appen, enligt villkoren i detta Avtal, har använts för betalning av parkering, övergår ansvaret att erlägga parkeringsavgifterna till aktuell Parkeringsupplåtare från Användaren till GPAB. Samtidigt uppstår ett ansvar för Användaren att erlägga parkeringsavgifterna till GPAB.

1.5.3 Det är den aktuella Parkeringsupplåtaren som levererar den köpta tjänsten ”tillåtelse att parkera ett fordon på en parkeringsanläggning under en viss tid”. Synpunkt på eller reklamation av denna tjänst ska ställas direkt mot aktuell Parkeringsupplåtare.

1.5.4 Tvist rörande parkeringsanmärkning eller kontrollavgift regleras mellan Användare och polismyndighet respektive Parkeringsupplåtare. Det står GPAB fritt att dela av GPAB behandlade uppgifter om Användaren (inklusive personuppgifter) till både myndighet och Parkeringsupplåtare.

1.5.5 Användare som får en parkeringsanmärkning eller kontrollavgift i samband med användande av Appen ska i första hand följa kontaktinstruktionen på anmärkningen eller kontrollavgiften, och i andra hand höra av sig till oss på GPAB. Detta så att Vi kan undersöka om Vi kan bistå dig på något sätt. Vi kommer också undersöka om Appen kan anpassas eller ny funktion kan läggas till för att våra användare ska undvika liknande händelser i framtiden.

1.6 Invändningar mot parkeringsavgift, parkeringstaxan eller parkeringsvillkoren

1.6.1 Har Du som användare invändning mot debitering eller betalning av parkeringsavgift som genomförts via våra Tjänster ska GPAB kontaktas utan onödigt dröjsmål.

2 Korttids- och Långtidsparkering

2.1 Korttidsparkering

2.1.1 Appen är primärt avsedd för korttidsparkering (normalt under 7 dygn). Men vissa parkeringar tillåter längre giltighet än så. Det är ditt ansvar att se till att biljetten är aktiv under tiden ditt fordon är parkerad på aktuell parkering. Du kan när som helst förlänga eller avsluta din biljett i appen.

2.1.2 Vid Korttidsparkering snurrar du fram en valfri sluttid. Detta är en skyddsfunktion för det fall att Du glömmer, eller inte kan, avsluta din parkering precis när du vill avsluta. Du får en påminnelse innan stopptiden uppnås. Du kan när som helst under pågående parkering ändra stopptiden eller avsluta din parkering om Du inte längre vill nyttja parkeringsplatsen.

2.2 Långtidsparkering

2.2.1 Är du i behov av långtidsparkering eller P-tillstånd ber vi dig kontakta oss på GPAB för en lösning utanför Appen. Vissa parkeringar erbjuder längre biljett-giltighet men ska normalt ses som ett undantag.

2.3 Val av parkeringsanläggning

2.3.1 Du väljer själv den parkeringsanläggning som parkering ska påbörjas vid. Det är ditt ansvar att välja korrekt anläggning.

2.3.2 Val av anläggning gör Du utifrån de uppgifter Appen presenterar, vilket bland annat kan innefatta; namn, adress, kartmarkör och zonkod. Appen innehåller en funktion som via GPS/positioneringssökning kan bedöma vilken parkeringsplats Du befinner dig vid eller vilka som finns i din närhet. Tänk på att detta enbart är en uppskattning och vars tillförlitlighet påverkas av hur väl din telefon lyckas bestämma sin position och var telefonen befinner sig då sökningen utförs. Du kan även själv välja parkeringsanläggning genom att söka efter zon eller parkeringsnamn. Du måste alltid själv verifiera att parkeringsbiljetten Du påbörjar görs för rätt parkeringsplats.

2.4 Fordon

2.4.1 Du anger och väljer själv vilket fordon som parkeringen gäller för. Det är ditt ansvar att Du väljer rätt fordon. Fordonet anges alltid utifrån registreringsnummer, har Du en personlig eller utländsk registreringsskylt anger Du det som står på registreringsskylten.

2.4.2 Du kan ha flera aktiva biljetter per fordon under ett och samma tillfälle om du godkänner den varning/bekräftelse som visas. Du kan också betala för flera olika fordon samtidigt och alla biljetter blir individuella biljetter som syns under biljettvyn i appen.

2.5 Ingen dekal

Som kund till GPAB behöver Du inte någon dekal i bilen. Parkeringsvakterna ser i sina handterminaler om ditt fordon är parkerat på en parkeringsplats genom att söka på ditt registreringsnummer.

2.6 Brott mot parkeringsföreskrifter

För det fall att Du bryter mot de parkeringsföreskrifter som meddelas på den anläggning Du nyttjar, om den automatiska stopptiden har passerats, om Du har valt en annan parkeringsanläggning än den ditt fordon står parkerad på eller om Du valt fel registreringsnummer, riskerar Du parkeringsanmärkning eller kontrollavgift. Eventuell sådan avgift betalas enligt anvisning på den gula lapp som du fått fastsatt på framrutan.

2.7 Maxavgift, helgdag m.m.

2.7.1 I Appen presenteras gällande parkeringstaxor för olika tidpunkter. Detta innefattar bland annat begreppen Mån-Fre, Lör och Sön. ”Mån-Fre” ska tolkas som vardagar, ”Lör” som dag före helgdag och ”Sön” som helgdag.

2.7.2 Beräkning av parkeringsavgift görs per parkeringstillfälle och presenteras som ett preliminärt belopp i samband med att du snurrar på tidshjulet. Beloppet kan sedan justeras beroende på parkeringens tidsbegränsningar och om du avslutar eller förlänger tiden. Det belopp som sedan dras är korrekt justerat för precis den tid biljetten varit giltig.

2.8 Avgifter utöver parkeringsavgiften

I Appen betalar du för din parkering via din mobil utan någon extra kostnad utöver gällande parkeringstaxa så länge du väljer kortbetalning. Utöver betalning enligt denna punkt tillkommer eventuella datatrafiksavgifter som Du betalar till din mobiloperatör, vilket hanteras mellan dig och din mobiloperatör utanför ramen för detta Avtal.

3 Pris och betalning

3.1 Allmänt

3.1.1 Villkoren i denna punkt gäller som huvudregel för alla Appen. Ytterligare eller andra villkor kan dock komma att gälla för särskilda Tjänster enligt särskilda villkor för sådan Tjänst som GPAB och Användaren ingått avtal om.

3.1.2 Debitering utförs för de parkeringstillfällen som avslutats under föregående period, normalt föregående 30 dagar. Är den totala summan att debitera låg skjuts debiteringen normalt upp till nästkommande månad. Debitering sker dock minst en gång per kvartal.

3.2 Betalsätt

3.2.1 Appen utgår från att betalning sker med ett registrerat och giltigt konto- eller kreditkort. Men fakturabetalning kan komma att erbjudas mot en extra avgift. Dina parkeringsavgifter debiteras automatiskt från det angivna kortet enligt 3.1.2. I och med användningen av Appen samtycker du till att dina registrerade betal- och kortuppgifter hanteras av Nets Denmark A/S is Klausdalsbrovej 601, 2750 Ballerup, i enlighet med villkor som finns på https://payments.nets.eu/sv-SE. GPAB har inte tillgång till dina kompletta kortuppgifter.

3.2.2 Det är Användarens eget ansvar att alltid ha minst ett giltigt kort anslutet till appen som är öppet för internetköp och att det finns tillräcklig mängd pengar för debitering i enlighet med Avtalet.

3.2.3 Avslutar Du ditt användarkonto raderas också dina eventuella kortuppgifter. För det fall det vid avslutande av användarkonto finns upparbetade parkeringsavgifter som ännu inte dragits från ditt kort, kommer dock kortuppgifterna att behållas till dess parkeringsavgifterna dragits från ditt kort och betalning har erhållits (varefter kortuppgifterna raderas).

3.2.4 Appen har stöd för flera parallella konto- eller kreditkort för att möjliggöra för Dig att särskilja på t.ex. privata och företags parkeringsavgifter. Det är alltid Ditt ansvar att säkerställa att du väljer rätt betalkort.

3.3 Kvitto

I appen under Kvitton tillhandahålls parkeringskvitto för samtliga parkeringar som Du genomfört. Du kan också ställa in i appen att få kvitton mailade till dig. GPAB äger rätt att sluta tillhandahålla kvitto för enskilt parkeringstillfälle 36 månader efter mottagen betalning. Du kan kontakta vår kundtjänst om Du skulle behöva ett kvitto som inte längre finns tillgängligt, GPAB förbehåller sig dock rätten att göra sig av med Användarens kvitto för historiska köp efter den tid som krävs enligt tillämplig lag och god redovisningssed har passerat.

3.4 Betalningsvillkor

Efter ca 30 dagar från första registrering av Appen utförs debitering. Om detta datum inte passar Dig kan du i appen ändra när du vill att dragning ska ske, dock aldrig med längre kredittid än ca 30 dagar.

3.5 Ej schemalagda debiteringar

Vi förbehåller oss rätten att tillämpa individuella kreditgränser. Det innebär att om summan av dina obetalda parkeringsavgifter överstiger en viss nivå, har Vi rätten att initiera ej schemalagda debiteringar. Detta sker i så fall oberoende av de normala månadsbetalningarna. Det finns en övre individuell kreditnivå som inte får överskridas. I det fall en ny parkering ska påbörjas där avgiften fram till stopptiden skulle innebära att din maximala kreditnivå överskrids, nekas användning av Appen. GPAB har rätt att ensidigt sätta, och att när som helst ändra, en individuell kreditnivå.

3.6 Misslyckad eller utebliven betalning

3.6.1 I det fall en kortbetalningen misslyckas, får Du meddelande om detta via appen och/eller SMS. Vi utför nya försök under en viss tid. Har kortbetalningen inte lyckats efter den tiden skickas ett meddelande via SMS med uppmaning att åtgärda betalningen. Hörsammas inte detta har GPAB rätten att istället skicka en faktura. Då utgår en faktureringsavgift på f.n. 50 kronor. Som första åtgärd skickas en pappersfaktura hem till folkbokföringsadressen, alternativt en PDF-faktura till av dig angiven e-postadress.

3.6.2 Om betalning av faktura inte sker i tid skickas en påminnelse hem till dig per brev. En påminnelseavgift om 50 kronor per påminnelse utgår och GPAB äger rätt att påföra dröjsmålsränta på förfallet belopp enligt 6 § räntelagen, samt i förekommande fall kräva ersättning för indrivande av inkassokrav enligt i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. (eller motsvarande vid var tillfälle tillämplig motsvarande lag eller förordning). GPAB har också rätt till ersättning för arbete och utgifter som uppstår om fordran måste drivas vidare till domstol eller kronofogdemyndighet därför att betalning inte sker eller för att fordran bestrids eller av annan anledning.

3.6.3 GPAB förbehåller sig rätten att anlita tredje part för att sköta och hantera Användarens betalningar och indrivningar. Vidare äger GPAB rätt att överlåta fordran till tredje part varvid Användaren underrättas.

###3.7 Betala direkt

Det finns en möjlighet att betala sina parkeringsavgifter direkt och om denna tjänst används tillkommer en avgift per transaktionstillfälle.

4 Tekniska förutsättningar och tillgänglighet

4.1 De operativsystem som stöds från tid till annan, samt övriga tekniska krav kan fås av vår kundsupport. GPAB förbehåller sig rätten att ändra de tekniska förutsättningarna för Appen från tid till annan. Det är vår målsättning att alltid i god tid i förväg, före sådan teknisk förändring sker, meddela Användaren det på hemsidan, i Appen, via e- post eller via SMS.

4.2 För att Du ska kunna använda GPABs App måste Du ha en fungerande datauppkoppling i din mobiltelefon (både för att påbörja, avsluta eller förlänga en viss parkering).
4.3 GPAB arbetar kontinuerligt för att våra Tjänster ska ha en mycket hög tillgänglighet och fungera tillfredsställande. Vi garanterar dock inte dess tillgänglighet eller att Tjänsten är felfri. Avbrott i Appen kan uppkomma vid t.ex. underhållsarbete.

4.4 Är våra Tjänster inte tillgängliga hänvisar Vi till andra betalningsmetoder såsom betalning med kort vid parkeringsautomat eller annan app. Har Du en pågående parkering Du inte kan avsluta gäller istället den automatiska stopptid Du valde när Du påbörjade parkeringen om du inte ber GPABs kundtjänst att avsluta.

5 Missbruk av Tjänst och spärrning av användarkonto

5.1 Appen får inte missbrukas, t.ex. genom störning av Appen eller försök att komma åt Appen med en annan metod än de gränssnitt Vi tillhandahåller.

5.2 GPAB förbehåller sig rätten att hindra personer och företag från att använda Appen eller att blockera användning för parkering av vissa fordon. Detta primärt för att stoppa missbruk av våra Tjänster. Hinder kan upprättas för exempelvis vissa e- postadresser, personnummer, organisationsnummer eller registreringsnummer.

5.3 GPAB förbehåller sig rätten att utan föregående avisering spärra användare från att använda Tjänster, helt eller delvis, vid användarens brott mot dessa allmänna villkor, misstanke om obehörigt utnyttjande eller missbruk av Tjänst, eller om GPAB utifrån tekniska, säkerhetsmässiga eller andra grunder bedömer att så bör ske för att skydda GPABs, användares eller andra parters intressen. Appen kan även spärras om Användaren inte betalar i tid.

6 Ansvarsbegränsning

6.1 GPAB ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer för Användaren på grund av fel eller avbrott i Appen eller annars på grund av användarens användning av Appen. För det fall Användaren inte är nöjd med Appen kan Användaren när som helst avsluta sitt abonnemang och användarkonto hos GPAB samt säga upp Avtalet i enlighet med dessa allmänna villkor. GPAB ansvarar inte för att Användaren parkerar sitt fordon i enlighet med tillämpliga lagar och bestämmelser som fastställts av Parkeringsupplåtare eller kommun. GPAB ansvarar inte för skador eller förlust till följd av:
(a) skadegörelse eller inbrott i fordon på parkeringsanläggningar;
(b) att parkeringsupplåtare inte accepterar GPAB som betalningsmetod;
(c) att en teknisk funktion är ur funktion, inklusive fel i underleverantörs tjänster och/eller felaktiga inställningar i din mobiltelefon;
(d) att ett mobiltelefonnätverk eller relaterade funktioner inte fungerar;
(e) att en mobiltelefonoperatör ändrar sin tjänst så att betalning via GPAB inte är möjlig;
(f) att Appen har avbrutits på grund av skäl som visar sig vara oriktiga, men GPAB hade, vid tidpunkten för avbrottet, anledning att tro att det förelåg skäl för åtgärden;
(g) att Användaren har angett felaktig parkeringsplats eller registreringsnummer när parkeringen påbörjas. Detta oberoende om parkeringsplatsen angavs manuellt eller om Användaren valt parkeringsplatsen via positioneringsfunktionen i Appen; eller
(h) att Användarens användaruppgifter förloras eller stjäls och missbrukas av tredje part.
6.2 GPAB är inte ansvarig för skada eller förlust som orsakas på grund av ett hinder som låg utanför GPABs rimliga kontroll, så som t.ex., men inte begränsat till, hinder föranledda av: lagbud, myndighetsåtgärder, krig, sabotage, dataintrång, fel eller försening av leverans, telefonförbindelse eller andra kommunikationer och transporter, strejk eller bojkott. Förbehållet gällande strejk, bojkott och blockad tillämpas även om GPAB är föremål för nämnda åtgärder.
6.3 GPAB ansvarar inte under några omständigheter för utebliven vinst eller andra indirekta skador eller följdskador.
6.4 Ovan nämnda ansvarsbegränsningar gäller med undantag för ansvar som kan krävas enligt tvingande svensk lag.

7 Behandling av personuppgifter

7.1 Denna punkt 7 kompletterar GPABs Personuppgiftpolicy som finns på vår hemsida, https://gavleparkering.se/integritetspolicy. Skulle motstridiga uppgifter förekomma äger Personuppgiftpolicyn företräde.
7.2 GPAB är personuppgiftsansvarig enligt gällande lagstiftning och behandlar personuppgifter som har lämnats av Användaren i enlighet med gällande lagstiftning. I vissa fall kan GPAB även vara personuppgiftsbiträde då Vi behandlar personuppgifter för Parkeringsupplåtares räkning.
7.3 GPAB behandlar användarens personuppgifter för att tillhandahålla och administrera Appen samt i övrigt uppfylla sina skyldigheter enligt avtal med Användaren. GPAB och/eller GPABs samarbetspartners behandlar personuppgifterna för att bl.a.:
(a) administrera kundförhållandet (exempelvis utskick av information och nyhetsbrev, hantering av kundtjänstärenden, användarundersökningar etc.);
(b) utföra kreditprövning, betalning och debitering;
(c) marknadsföra GPABs tjänster;
(d) lämna uppgifter till polis och andra myndigheter.
Personuppgifter utgör även underlag för marknads- och kundanalyser, affärsuppföljning, teknikutveckling, affärs- och metodutveckling samt riskhantering.
7.4 De personuppgifter som samlas in är huvudsakligen Användarens fordonsregistreringsnummer, telefonnummer och e-postadress, som Användaren självmant lämnar. I vissa fall även användarens folkbokföringsadress samt geolokaliseringsdata. Vid användning av Appen behandlas även uppgifter om parkeringshistorik (datum, klockslag, parkeringsanläggning och geografisk plats för användning av Appen).
7.5 Geolokaliseringsdata sparas normalt inte men undantag kan göras i utvecklings- och felsökningsärenden. Så snart ärendet inte är aktuellt avidentifieras uppgifterna och kan inte längre hänföras till någon viss person. Automatisk avidentifiering sker minst var 12:e månad. Övriga användardata sparas i den mån det krävs för att kunna tillhandahålla Användaren och Parkeringsupplåtaren kvitto för parkeringstjänsten samt i övrigt om det krävs av tillämplig lagstiftning. Utöver det kan anonymiserad användardata komma att användas av GPAB och dess samarbetspartner för marknads- och kundanalyser, affärsuppföljning, teknikutveckling, affärs- och metodutveckling samt riskhantering.
7.6 Vid tillhandahållande av Appen kan dina personuppgifter komma att överföras till verksamhet i andra länder än Sverige. Sådana överföringar kommer endast att ske till länder inom EU/EES eller länder som efter beslut av EU-kommissionen säkerställer en adekvat skyddsnivå.
7.7 I den mån som krävs för tillhandahållande av Appen kan GPAB även komma att överföra personuppgifterna till Parkeringsupplåtare och andra samarbetspartners, exempelvis fakturaföretag och inkassoföretag.
7.8 Utöver vad som framgår av denna punkt lämnar GPAB endast ut personuppgifter till extern part för att kunna fullgöra åtaganden gentemot Användaren, såvida inte annat utlämnande krävs i lag, förordning eller enligt myndighets föreskrift eller annars för att kunna fullgöra åtaganden gentemot Användaren.
7.9 Användaren har rätt att en gång per kalenderår, kostnadsfritt efter skriftlig ansökan ställd till GPAB, få besked om hur personuppgifter behandlas, för vilket ändamål behandlingen sker, vilka uppgifter som finns registrerade, varifrån dessa uppgifter har inhämtats samt vilka uppgifter som lämnas ut. En sådan ansökan ska ställas till:
Gävle Parkeringsservice AB, Ahlgrens Torg 6, 802 87 Gävle
7.10 Användaren har rätt att begära att rättelse sker utan onödigt dröjsmål i fråga om de personuppgifter som GPAB behandlar.

8 Avtalstid och uppsägning

8.1 Detta Avtal gäller tillsvidare. Endera parten har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.
Bestämmelserna om användarens ansvar att erlägga betalning ska dock äga fortsatt giltighet sedan Avtalet upphört.
8.2 Observera att om det fortfarande finns utestående betalningar kvar på ett användarkonto kommer uppsägningen inte att vara fullständig förrän de utestående betalningarna har reglerats.
8.3 GPAB har rätt att säga upp Avtalet och/eller tillfälligt stänga av Användaren, vid misstanke om missbruk eller om Användaren underlåtit att fullgöra sina skyldigheter enligt detta Avtal.

9 Ångerrätt

9.1 Detta Avtal omfattas av Distansavtalslagen. Observera dock att ångerrätten för parkeringsbiljetter anses förverkad och skyldighet att erlägga betalning uppkommer direkt i samband med att Du börjar använda Appen.
9.2 Användaren har rätt att frånträda Avtalet inom 14 dagar från den dag då Avtalet ingicks. För utövande av ångerrätt uppmanas Du att kontakta vår kundtjänst eller använda Konsumentverkets standardformulär (https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett ). Användare som ångrar sig ska efter GPABs uppmaning betala in eventuellt obetalt kreditbelopp och eventuellt upplupen ränta i enlighet med bestämmelserna härom i dessa allmänna villkor.

10 Överlåtelse

GPAB har rätt att överlåta alla eller delar av sina rättigheter eller skyldigheter enligt detta Avtal. Användaren har inte rätt överlåta sina rättigheter eller skyldigheter som följer enligt dessa allmänna villkor.

11 Underleverantörer

GPAB har rätt att anlita underleverantörer, exempelvis som underleverantör av Tjänster i Appen, eller för att administrera avier, betalningar, SMS, krav och andra frågor som har samband med Appen.

12 Immateriella rättigheter

Genom att använda Appen förvärvar Du ingen immateriell äganderätt. Allt innehåll, inkluderande bl.a. varumärken och upphovsrätt därtill, som tillgängliggörs genom Appen tillhör och/eller kontrolleras av GPAB tillsammans med Parkera i Sverige AB. Du har inte rätt att kopiera, länka till eller på annat sätt förfoga över innehållet och materialet.

13 Ändringar och tillägg

De vid var tid gällande allmänna villkoren finns alltid tillgängliga på Vår hemsida. GPAB har rätt att när som helst ändra de allmänna villkoren. Icke-materiella och redaktionella ändringar får ske utan föregående meddelande därom. Övriga tillägg och ändrade villkor ska meddelas berörda användare via SMS eller i Appen samt publiceras på Vår hemsida. Ändringarna träder i kraft vid det tidigare av (i) i samband med nästkommande debitering, efter meddelandet om ändring; (ii) 30 dagar efter meddelandet om ändring; eller (iii) när Användaren på annat sätt meddelar GPAB att denne accepterar ändringarna (exempelvis genom att Användaren på nytt godkänner de allmänna villkoren). För det fall Du inte godkänner ändringarna har Du rätt att säga upp Avtalet i enlighet med punkt 8.

14 Tvist

Tvister gällande tillämpningen av detta Avtal ska avgöras av svensk domstol i enlighet med svensk lag. Om Du är missnöjd med GPABs agerande eller har krav mot GPAB rekommenderas att Du i första hand vänder dig till GPABs kundtjänst. Du har även en möjlighet att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få en tvist prövad (via www.arn.se eller genom att besöka Kungsholmstorg 5, Stockholm). GPAB medverkar i tvistlösningsförfarandet hos ARN. Du kan även välja att vända sig till EU- kommissionen (se http://ec.europa.eu/odr).