Frågor och svar

Här får du svar på vanliga frågor vi får.

Välj kategori

Allmänt

Jag är vikarie/ambulerande personal, kan jag ansöka om personaltillstånd?

Ja, du som har en anställningsform som vikarie eller ambulerande personal kan ansöka om ett ambulerande personaltillstånd. Tillståndet kostar 300 kronor i månaden på avgiftsbelagd zon. Läs mer här. 

Vem får ansöka om personaltillstånd?

Alla som har sin arbetsplats i anslutning till en parkeringsyta har rätt att ansöka om personaltillstånd. Du ansöker via Mina Sidor. Observera att det tillkommer en administrativ avgift på 100 kronor vid digital ansökan om personaltillstånd i avgiftsfritt område.

Betalning

Får jag parkera gratis om parkeringsautomaten inte fungerar?

Nej, om en parkeringsautomat är ur funktion är det ditt ansvar att antingen leta reda på en parkeringsautomat i samma zon eller att välja ett annat betalsätt. Exempelvis betalning via app, sms eller telefonsvar.

Hur betalar jag min parkeringsavgift?

Du betalar parkeringsavgifterna med betalkort i parkeringsautomat eller med mobilbetallösning. I dagsläget kan du använda både vår egna app Gävle P eller Parkster, EasyPark, Mobill eller ePARK för att betala parkeringsavgifter här i Gävle. Du laddar ned apparna på AppStore eller Google Play.
Du kan även betala parkeringsavgifterna via sms och talsvar, läs mer om det under ”Betalning”.

Hur ska jag erlägga avgift för bil med släpvagn?

Om bilen är ihopkopplad med släpet räcker det med att betala endast för bilen, men om bilen och släpet inte är ihopkopplat måste man betala för både bil och släpvagn.

Jag betalade i parkeringsautomat men ångrar mitt köp, hur gör jag?

Du får ingen återbetalning vid ångrat köp i parkeringsautomat, då du har godkänt parkeringsvillkoren vid köpet.

Jag lade in fel registreringsnummer i appen och har fått en parkeringsanmärkning/kontrollavgift som jag vill överklaga. Hur gör jag?

Vi hänvisar dig att kontakta Polisen eller Hojab för att göra en överklagan. Kom ihåg att det är ditt ansvar att se till att de uppgifter du anger i respektive app stämmer.

Jag vill begära ut ett kvitto från att jag betalat min parkering i en parkeringsautomat, hur gör jag?

Kontakta oss via info@gavleparkering.se så hjälper vi dig. Vi behöver information om registreringsnummer, datum, vilken parkeringsautomat du gjorde köpet i samt hur du vill ha ditt kvitto. Du kan antingen få kvittot skickat i ett rekommenderat brev, då kostar det dig 99 kronor i hanteringsavgift, eller så kan du hämta kvittot kostnadsfritt hos oss. Vi skickar inte kvitton via mejl, detta på grund av GDPR.

Fordonsladdning

Hur betalar jag för min elbilsladdning?

Det finns flera olika sätt för hur du kan betala din elbilsladdning. Observera att parkeringsavgiften och avgiften för laddning betalas separat.

Antingen använder du Gävle Energis App, i appen klickar du på ”Elbilsladdning” och skriver sen in laddarens 5-siffriga uttagsnummer.
För mer info: Så här gör du när du laddar din elbil – Gävle Energi AB (gavleenergi.se)

Betala med betalkort genom att skanna QR-koden som finns på laddstolpen.

Du kan ladda med hjälp av Gävle Energis laddkort. Blippa laddkortet mot laddaren och koppla in laddkabeln. När laddningen är färdig, lås upp bilen och dra ur sladden – alternativt blippa taggen mot laddaren och koppla ur laddkabeln. Dra ur laddhandsken ur bilen INNAN ni drar ur laddhandsken i laddaren. Laddkortet beställer du via Gävle Energi.

Var kan jag ladda min elbil?

Vi har flera publika laddplatser runt om i Gävle. Bland annat i våra mobilitetshus Briggen och Pralinen. Sedan har vi, tillsammans med andra kommunala bolag, driftsatt ett antal laddstolpar på Urbergsterrassens parkeringsplats samt i Andersbergs Centrum.
Här kan du se alla offentliga laddplatser i Gävle.

Gävle P

Hur använder jag sökfältet?

1. Tryck på ”Sök” högst upp till höger i menyn.

2. Sök på zonkod eller parkeringsplatsen namn. Kontrollera att zonkoden stämmer överens med skyltarna där du har parkerat. Säkerställ även att registreringsnumret är rätt för det fordon du parkerar.

3. Dra medsols i ”snurran” för att välja parkeringstid. Notera att du endast får parkera så lång tid som skyltarna på platsen anger.

4. Tryck på ”Starta biljett” i mitten av ”snurran”. Läs därefter igenom informationen och kontrollera att allting stämmer och välj sedan ”Ja, starta biljett”. För vissa kommer ingen bekräftelse, det beror på att du tidigare har valt ”Ja, och visa inte igen.” Bekräftelsen kan aktiveras igen i appens inställningar.

5. Kontrollera att biljetten finns under ”Biljetter”. Du hittar ”Biljetter” genom att trycka på biljetten i menyn längst ned i appen, andra ikonen från vänster.

Hur lägger jag till ett nytt betalkort?

1. Tryck på betalkortsikonen till höger om ”snurran” på startsidan.

2. Tryck på ”Lägg till betalsätt”.

3. Välj om du vill ersätta befintligt kort eller lägga till ett nytt. Om ditt gamla kort har gått ut, välj att ersätta det gamla kortet.

4. Fyll i dina fullständiga kortuppgifter och kontrollera noga att allting stämmer.

5. Tryck på ”Sign up”.

6. Kontrollera att ditt nya kort finns till höger om ”snurran” på startsidan. Du kan även lägga in betalkort genom att trycka på de fyra raderna längst ned till höger. Sedan väljer du ”Betalsätt” och följer instruktionerna som är samma som ovan.

Hur lägger jag till ett nytt fordon?

1. Tryck på bilikonen till vänster om ”snurran” på startsidan.

2. Tryck på ”Lägg till fordon”.

3. Fyll i registreringsnummer, kontrollera att allting stämmer. Om du vill kan du här även lägga till ett smeknamn på fordonet för att lättare hitta rätt bil när du betalar.

4. Kontrollera att registreringsnumret syns när du trycker på bilikonen till vänster om ”snurran.”

Var noga med att se att rätt fordon är valt när du köper parkeringsbiljett!

Hur loggar jag ut från appen?

1. Tryck på de fyra raderna nere till höger.

2. Välj ”Logga ut.”

3. Välj ”Ja” i dialogrutan som frågar om du är säker.

Du behöver oftast inte logga ut från Gävle P-appen om du inte har någon särskild anledning. Appen fungerar smidigast om du fortsätter att vara inloggad.

Hur tar jag bort ett betalkort?

1. Tryck på betalkortsikonen till höger om ”snurran” eller gå in på ”Betalsätt” via de fyra raderna nere till höger.

2. I listan, tryck på de tre prickarna till höger om det betalkort du önskar ta bort.

3. Välj ”Radera kort”.

4. Tryck på ”Ja, radera kort.”

5. Kontrollera att betalkortet har försvunnit från listan.

Observera att det inte går att radera kort om du har pågående parkeringar!

Hur tar jag bort ett fordon?

1. Tryck på bilikonen till vänster om ”snurran” på startsidan.

2. I listan, tryck på de tre prickarna till höger om fordonet du önskar ta bort.

3. Välj ”Radera fordon”.

4. Tryck på ”Ja, radera fordon.”

5. Kontrollera att fordonet har försvunnit från listan.

Du kan även göra såhär:Tryck på de fyra raderna längst ned till höger i appen. Välj ”Fordon” och följ sedan anvisningarna här ovan.

Måste jag ha platstjänster aktiverat för att appen ska fungera?

Nej.Gävle P använder platstjänster (GPS) i din telefon för att automatiskt kunna visa dig närmaste parkering, men appen fungerar även utan att ha platstjänster aktiverade. Kontrollera alltid på skyltar att zonkoden som gäller på platsen stämmer överens med zonkoden du ser på appen – oavsett om du använder dig av platstjänster eller ej.

När dras pengarna från mitt kort?

Betaltjänsten Nets är inställd att göra betalningen en gång per månad i efterhand för de biljetter du har köpt senaste månaden. Under Kvitton samlas kommande dragningarna under ”Nästa betalning”. Dessa kan du klicka på och betala direkt om du vill.

Vad är det för SMS jag har fått om misslyckad betalning?

Har du fått ett SMS med Gävle P som avsändare? SMS:et är från oss och skicka för att betalsystemet i Gävle P inte kunde genomföra dragningen för den senaste 30-dagarsperioden.När man betalar sin parkering via Gävle P lägger appen ihop kostnaderna för genomförda parkeringstillfällen under 30 dagar och gör en samlad dragning på totalbeloppet för dessa parkeringstillfällen. För att ta reda på vad som orsakat att betalningen misslyckades, se länken som skickades med i SMS:et.

Vad är egentligen Gävle P för app?

Med Gävle P kan du utan extra avgifter betala för alla parkeringar inom Gävle Parkeringsservice utbud. Starta och stoppa din biljett när du vill och varifrån som helst. Välj närmaste zon-förslag, välj från en karta eller sök.

Appen är kostnadsfri och tar inga extraavgifter utöver parkeringsavgiften om du väljer kortbetalning som hanteras av Nets betaltjänst. Betalning sker 30 dagar efter första biljetten skapades och samlar alla biljetter under månaden. Du kan ha flera betalkort registrerade om du t.ex. vill betala för ett företags biljetter.

Vilka betalsätt erbjuds i Gävle P?

Gävle P har valt att använda Nets kortbetalningstjänst för Mastercard och VISA. Du kan ha flera olika kort registrerade i appen för t.ex. företag respektive privat, se bara till att välja rätt kort så separeras kvittona för de olika korten.

Mobilitetshus

Vilka öppettider har mobilitetshuset Briggen?

Mobilitetshuset Briggen har öppet 06 – 22 alla dagar. För att hämta din bil på besöksparkeringen övrig tid använd koden du fick när du betalade parkeringsavgiften. Tryck kod och #.

Du som hyr plats i Briggen har tillgång till huset dygnet runt.

Vilka öppettider har mobilitetshuset Pralinen?

Mobilitetshuset Pralinen har öppet 06 – 22 alla dagar. För att hämta din bil på besöksparkeringen övrig tid använd koden du fick när du betalade parkeringsavgiften. Tryck kod och #.

Du som hyr plats i Pralinen har tillgång till huset dygnet runt. För att komma in i huset efter klockan 00:00 används passersystemet Parakey.

Parkeringsfrågor

Får jag parkera gratis om parkeringsautomaten inte fungerar?

Nej, om en parkeringsautomat är ur funktion är det ditt ansvar att antingen leta reda på en parkeringsautomat i samma zon eller att välja ett annat betalsätt. Exempelvis betalning via app, sms eller telefonsvar.

Hur ansöker jag om boendeparkering inom Gavlegårdarna?

Hur ska jag erlägga avgift för bil med släpvagn?

Om bilen är ihopkopplad med släpet räcker det med att betala endast för bilen, men om bilen och släpet inte är ihopkopplat måste man betala för både bil och släpvagn.

När gäller datumparkeringen?

Datumparkeringsregeln gäller under perioden 1 oktober – 15 maj klockan 00:00 – 08:00 och innebär att parkering på jämna datum ska ske på gatusida med ojämna husnummer. Parkering på ojämna datum ska ske på gatusida med jämna husnummer.
Observera månadsskifte mellan 31 och 1 (ojämnt nummer), då ska parkering ske på gatusida med jämna husnummer.

Datumparkeringsregeln är till för att underlätta vid snö- löv- och sandupptagning.

Vad innebär 24-timmarsregeln?

På allmän plats, inom tättbebyggt område, samt längs allmän väg får du parkera högst 24 timmar i sträck på vardagar.Detta gäller inte vardagar före söndag och helgdag, då får du parkera obegränsad tid.24-timmarsregeln gäller heller inte om det finns andra generella regler eller särskild utmärkning för platsen som säger något annat.

Vad innebär parkeringsförbud?

Parkeringsförbud är ett förbud mot parkering på en viss plats. Parkeringsförbudet tillåter dock fordon att stanna för på- och avstigning, lastning och lossning.

Var kan jag parkera min lastbil?

På linjerade platser får du stå i två rutor, skyltning på plats gäller. Exempelvis tidsbegränsning eller avgift.